FAQ

PERTANYAAN TENTANG MOUNT KINABALU: 

1). Di mana adalah Gunung Kinabalu?
     Gunung Kinabalu (Malay: Gunung Kinabalu) adalah sebuah gunung yang terkenal di pulau                Borneo di Asia Tenggara. Ia terletak di negeri Malaysia timur Sabah dan dilindungi sebagai                Taman Negara Kinabalu, sebuah Tapak Warisan Dunia UNESCO.
2).Berapa tinggi Gunung Kinabalu? 
    Puncak Gunung Kinabalu, Puncak Low, duduk di 4095.2M (13,435ft) di atas paras laut. Gunung         Kinabalu adalah gunung yang tertinggi di Malaysia & Borneo Island. Ia juga adalah gunung yang       ke-20 tertinggi di dunia dengan topografi menonjol dan merupakan salah satu puncak tertinggi di       dunia yang mudah berjalan kaki oleh kebanyakan orang. 

3).Bilakah musim terbaik untuk mendaki Gunung Kinabalu?
    MAC-ogos dianggap musim yang terbaik untuk mendaki kerana musim kemarau. Walau                     bagaimanapun, seperti yang kita merujuk kepada hutan hujan tropika, lulus dengan pancuran               mandi dan hujan lebat dijangka dan pemandangan biasa bila-bila masa tahun ini. Selain itu, iklim       dunia telah berubah secara drastik, ia adalah benar-benar sukar untuk meramalkan cuaca, dan              dengan itu ia masih baik untuk mendaki sepanjang tahun. 

4).Adakah selamat untuk mendaki Gunung Kinabalu?
    Ya, selagi anda mendengar petunjuk gunung panduan anda dan tinggal di landasan yang betul,              terdapat sedikit risiko mengalami apa-apa kecederaan dan / atau kemalangan. Terdapat laporan            tentang para pendaki tersesat, melukai diri sendiri atau kehilangan nyawa mereka di gunung, tetapi      ambil perhatian bahawa ini biasanya terjadi ketika mereka meninggalkan trek yang nyata pada            mereka sendiri atau dan / atau mendapatkan menyimpang dari kelompok mereka.

SOALAN MENGENAI PERANCANGAN TRIP A: 
1). Berapa lama masa yang diambil untuk mendaki Gunung Kinabalu?
Pendakian mengambil masa sekurang-kurangnya 2 Hari 1 Malam. Biasanya, perjalanan hari pertama bermula pada waktu pagi melalui pintu Timpohon (kira-kira 5-7 jam) atau gerbang Mesilau (kira-kira 6-9 jam) ke Laban Rata untuk bermalam. Kedua pendakian ke puncak bermula 2 pagi pada dua hari di mana pendaki mendapatkan untuk menangkap matahari terbit di sekitar 05:30 pada sidang kemuncak Puncak Low. Setelah itu, kembali ke Laban Rata langsung (jika tidak menyertai mana-mana aktiviti Ferrata) untuk memeriksa dan turun terus ke gerbang Timpohon. Anda kemudian akan dipindahkan ke Kinabalu Park HQ oleh jurulatih Borneo menakjubkan. Setelah mengumpulkan sijil pendakian anda, berlepas ke Kota Kinabalu Kota atau tujuan lain yang dikehendaki. 

2).Yang boleh saya lakukan hari mendaki ke Sidang Kemuncak Gunung Kinabalu?
Ya! Anda boleh melakukannya hanya jika anda berfikir anda adalah super patut. Hanya ada 4 seperti permit pendakian setiap hari. Pendaki perlu mematuhi beberapa kriteria kesihatan dan waktu. Selain itu, pendaki normal perlu melakukan hal yang biasa 2 Hari 1 Malam jadual perjalanan pendakian wajib dengan Amazing Borneo Tours. 

3).Berapa hari aku belanjakan dalam perjalanan Gunung Kinabalu saya?
Kami mengesyorkan 3 Hari 2 Malam. Akan dianjurkan bagi para pendaki untuk bermalam di kawasan tanah tinggi (Taman Kinabalu, Mesilau Kundasang atau kota) sebelum pendakian yang sebenarnya. Ini adalah untuk membenarkan penyesuaian altitud yang tinggi dan mengurangkan risiko Mountain Sickness akut (AMS). 

4).Apa masa saya dijangka mencecah Kota Kinabalu pada hari turun dari Gunung Kinabalu?
Masa ketibaan adalah sangat subjektif kerana ia bergantung kepada pendaki dan kecergasan fizikal kumpulan mereka. Seorang pendaki semunasabahnya sesuai dapat mencapai gerbang Timpohon dari Laban Rata antara 11:00-14:00. Kebanyakan pendaki mencapai antara 1 - 3 petang. Kami juga telah berkhidmat pendaki yang tiba pintu Timpohon selewat 10 malam. Selain itu, jumlah masa yang diambil dari pintu Timpohon ke Kinabalu Park HQ untuk koleksi sijil dan seterusnya ke bandar Kota Kinabalu adalah kira-kira. 3 jam. 

5).Bolehkah saya menangkap penerbangan pada hari yang sama saya turun dari Gunung Kinabalu?
Kami tidak mencadangkan pendaki bergegas ke lapangan terbang pada hari yang sama keturunan dari Gunung Kinabalu. Terdapat peluang yang tinggi bahawa anda mungkin akan kehilangan penerbangan anda kerana beberapa sebab dan keadaan yang tidak diduga. Lambat dalam keturunan, kecederaan, tanah runtuh, kesesakan lalu lintas, kerosakan kenderaan anda & dll Amazing Borneo tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kerugian yang ditanggung akibat penerbangan terlepas. 

6).Sekiranya saya membeli pelan insurans perjalanan peribadi?

Ya, anda amat digalakkan untuk membeli polisi insurans perjalanan peribadi yang komprehensif untuk tempoh perjalanan dari negara anda sendiri; untuk menampung Kemalangan Peribadi, Kehilangan Bagasi, Kelewatan, perubahan yang tidak dijangka untuk pengaturan perjalanan, Pembatalan, bencana alam, Pemindahan Perubatan Kecemasan, Penyakit berjangkit, Wabak, Keganasan dan lain-lain Walaupun semua Gunung Kinabalu kami mendaki pakej termasuk pelan kemalangan diri oleh Sabah Taman untuk semua pendaki, liputan dan nilai tuntutan adalah terhad dan tertakluk kepada kelulusan Lembaga Taman-Taman Sabah.

SOALAN TENTANG PENYUSUNAN PEMESANAN: 
1). Saya tidak menerima apa-apa balasan dari Langkawi Island selepas menghantar e-mel / pertanyaan secara online. Mengapa begitu?
Kita biasanya menjawab semua e-mel dalam masa 24 jam pada hari bekerja. Sila semak peti masuk Spam / Junk anda untuk setiap email yang mungkin dari kami. Jika tidak, sila hubungi atau memberikan kami alamat e-mel ganti anda. Kebanyakan masa, e-mel kita kelihatan ditapis dan dimasukkan ke dalam Spam / Junk peti masuk oleh pembekal keselamatan internet anda dan lebih-lebih lagi bagi pemegang akaun Yahoo. 

2).Berapa banyak kos untuk mendaki Gunung Kinabalu?
Kos untuk mendaki Gunung Kinabalu berbeza-beza bergantung kepada pakej-pakej yang disediakan oleh Langkawi Island Tours. Sila rujuk pakej mendaki Gunung Kinabalu kami di bawah seksyen Gunung Kinabalu kami seperti yang disenaraikan dalam laman web kami www.Amazing-Borneo.com 

3).Berapakah jumlah deposit yang diperlukan untuk menempah mendaki Gunung Kinabalu dan syarat-syarat pembayaran seperti?
Deposit 50% diperlukan untuk menjamin slot pendakian dan baki harus dibayar satu (01) bulan sebelum berlepas. Untuk tempahan jangka pendek yang dibuat dalam tempoh satu (01) bulan sebelum berlepas, 100% bayaran penuh diperlukan untuk menjamin slot memanjat dan masuk ke tur. Sebagai tempahan untuk pakej Gunung Kinabalu Climb hanya dapat diadakan selama 2-5 hari (kecuali dinyatakan sebaliknya) dari tarikh penerbitan pelanggan invois, jika anda tidak dapat memenuhi syarat-syarat pembayaran, ia boleh mengakibatkan pembatalan secara automatik tempahan dan pelepasan slot pendakian anda kepada orang lain dalam sistem antrian tanpa pemberitahuan terlebih dahulu. Semua tempahan adalah tertakluk kepada ketersediaan pada masa tempahan. 

4).Adakah selamat untuk tempah dengan Langkawi Island atau sumber laman web yang lain?
Ya. Ia pasti selamat untuk tempah dengan Amazing Borneo seperti yang kita disenaraikan dalam Lembaga Pelancongan Sabah sebagai operator tempatan berlesen. Sila ambil perhatian bahawa terdapat beberapa penipuan / website yang menjanjikan palsu dilaporkan menjual pakej Gunung Kinabalu tanpa pelesenan. Mereka boleh beroperasi dari bahagian-bahagian lain di dunia. Ramai pendaki yang terkandas di Kota Kinabalu tanpa permit mendaki / penginapan atau pelancongan seperti yang didakwa. Pastikan anda akan menerima invois yang betul, pengesahan & jadual perjalanan pelancongan dari pengusaha tempatan undang-undang dengan petunjuk alamat syarikat, nombor telefon dan jenis kenderaan. Jangan biarkan penipu ini merosakkan percutian anda. 

5).Apabila saya perlu mula menempah pendakian slot / penginapan di Laban Rata?
Anda perlu mula tempahan sebaik sahaja anda telah membuat keputusan untuk memanjat. Walaupun ia sering berkata bahawa lebih baik untuk menempah slot pendakian Gunung Kinabalu anda 3-6 bulan lebih awal, bagaimanapun, ia masih mungkin untuk Amazing Borneo Tours untuk menerima sebarang tempahan saat akhir tetapi tertakluk kepada ketersediaan. 

6).Apa yang dimaksudkan dengan slot mendaki?
Slot Climb sebenarnya berarti tempat tidur di Laban Rata yang mengikat dengan permit mendaki. Sebenarnya, jumlah tidur yang bersamaan dengan jumlah bilangan permit pendakian dikeluarkan. Oleh itu, jika Langkawi Island telah mendapatkan slot pendakian untuk anda, yang juga bermakna ia akan datang dengan permit mendaki dan katil. 

Namun, perlu berhati-hati dengan tempahan penginapan Gunung Kinabalu dari sumber yang tidak diketahui di mana telah ada beberapa kes yang dilaporkan di mana pendaki telah ditempah dan dibayar untuk penginapan mereka tetapi tidak boleh mendapat permit mendaki. 


7).Berapa banyak jenis pakej pendakian yang ada?
Ada dua jenis pakej pendakian. 
1) Pakej mendaki ferrata yang datang dengan permit pendakian ferrata 
2) Pakej mendaki non-ferrata yang datang dengan permit mendaki bukan ferrata 
Kedua-dua jenis permit pendakian akan membolehkan anda untuk pertama sampai ke puncak Gunung Kinabalu (Puncak Low) tidak kira sama ada anda akan atau tidak akan menyertai mana-mana aktiviti ferrata. 

8).Apakah yang berlaku sekiranya pakej pendakian ideal saya sepenuhnya ditempah pada tarikh pilihan?
Anda boleh: - 
a) Berikan kami tarikh pengganti jika jenis ideal anda pakej mendaki (ferrata atau tidak ferrata-) ditempah sepenuhnya pada tarikh pilihan anda. 
b) Jika anda tidak mempunyai apa-apa tarikh alternatif lain dan harus mendaki pada tarikh pilihan anda sahaja, kami cadangkan anda untuk menukar jenis anda pakej mendaki (bukan ferrata> ferrata atau ferrata> bukan ferrata). 
Walaupun mungkin masih ada peluang sedikit permit pendakian pilihan anda disediakan di kemudian hari dari hari anda mula-mula menghubungi kami karena pembatalan mungkin. Langkawi Island menggalakkan semua tetamu untuk menempah harus segera sama ada satu jenis pakej pendakian boleh didapati daripada menunggu untuk pakej mendaki pilihan anda. Ini adalah untuk memastikan sekurang-kurangnya anda mempunyai permit pendakian dijamin mengikut skala Gunung Kinabalu. 

9).Bagaimana saya tahu jika slot mendaki saya dan permit disahkan & aman?
Deposit akan diperlukan sebelum tarikh akhir yang dinyatakan yang diberikan oleh penyelaras jualan kami setelah tempahan telah dibuat. Biasanya kita harus menerima pembayaran dalam 2-5 hari bekerja untuk mempunyai slot mendaki Anda & permit dijamin. Jika tidak, ia akan secara automatik dikeluarkan daripada sistem tempahan memanjat kita kepada tetamu yang lain dalam barisan. Bayaran penuh diperlukan pada kadar promosi istimewa atau jika tarikh pendakian anda adalah kurang daripada 30 hari pada masa tempahan. Setelah pembayaran diterima, kami akan mengeluarkan resit pembayaran dan melawat jadual perjalanan sebelum lawatan anda bermula. 

10).Apa butir-butir peribadi yang diperlukan untuk permohonan permit mendaki?
Kami akan memerlukan nama pasport anda secara penuh, nombor pasport untuk, nombor Bukan Malaysia KP (MYKAD) bagi Malaysia, kewarganegaraan, tarikh lahir dan nombor telefon (jika ada). Semua butir-butir anda harus benar-benar diisi secara online di akaun login anda Urus Tempahan Saya. Anda perlu menyerahkan borang yang lengkap kepada kami secepat mungkin atau selewat-lewatnya 30 hari sebelum tarikh pendakian anda (kecuali min tempahan terakhir). Kegagalan berbuat demikian, pengendali pendakian Via Ferrata akan mengenakan denda RM100 setiap pendaki untuk apa-apa penghujahan akhir, yang kami tidak mempunyai kawalan ke atas ini. 

11).Bolehkah saya menukar pemanjat tertentu?
Ya. Yuran pentadbiran sebanyak RM50.00 bagi setiap pendaki akan dikenakan untuk sebarang pertukaran nama pada semakan permit mendaki bukan ferrata & RM100.00 setiap pendaki untuk permit mendaki ferrata. 

12).Adakah saya benar-benar memerlukan permit mendaki mendaki Gunung Kinabalu?
Ya, permit mendaki dikeluarkan daripada Lembaga Taman Sabah adalah wajib. Salah satu keperluan untuk mengenakan permit mendaki (kelihatan) tag ID pada setiap masa sepanjang pendakian kerana anda akan diperiksa secara berkala di tempat-tempat pemeriksaan tertentu. Jumlah bilangan unit pendakian bersamaan dengan jumlah bilangan tempat tidur yang tersedia di Laban Rata. 

13).Apakah bilangan maksimum pendaki dibenarkan sehari dan mengapa?

Taman Sabah hanya membenarkan 121 Bukan Sabah & 25 Sabah pendaki setiap hari. Oleh itu hanya ada sejumlah 146 permit mendaki giliran yang dikeluarkan. Ini adalah untuk isu-isu keselamatan perkara yang berkaitan, sehingga mereka dapat membantu untuk mengawasi pada keselamatan pendaki 'apabila naik ke puncak puncak Low dalam kegelapan total. Ia juga adalah untuk memastikan pendakian sidang kemuncak itu tidak penuh sesak oleh pendaki. 

14).Mengapa ada 2 jenis harga (Malaysia & Antarabangsa) untuk mendaki Gunung Kinabalu?
Seperti mana-mana negara lain, penduduk tempatan akan selalu memiliki hak kewarganegaraan tertentu. Antarabangsa akan membayar kadar biasa manakala rakyat Malaysia yang berat reda oleh kerajaan. 

15).Yang memenuhi syarat untuk harga Malaysia?
Mereka yang memegang pasport Malaysia atau Kad Pengenalan Malaysia (MyKad) sahaja. Orang asing yang tinggal secara tetap di Malaysia tidak layak. 

16).Adakah saya benar-benar memerlukan panduan gunung walaupun aku seorang pendaki pengalaman?
Ya. Taman Sabah peraturan keselamatan memerlukan semua pendaki / pejalan kaki yang akan disertai oleh pemandu gunung berlesen dari Gunung Persatuan Pemandu tempatan. Nisbah sekurang-kurangnya 1 gunung panduan kepada maksimum 6 pendaki. 

17).Adakah kita mempunyai gunung panduan kita sendiri?
Langkawi Island Tours tidak bercampur berbagai kelompok pendaki bersama-sama untuk berkongsi panduan gunung. Semua individu atau kelompok tempahan akan mempunyai nombor mereka sendiri ditugaskan diperlukan pemandu gunung mengikut garis panduan Taman Sabah. Dalam apa-apa, anda atau kumpulan anda boleh berjalan pada kelajuan anda sendiri dan berjalan dengan selamat. Walau bagaimanapun, sekiranya bekalan kekurangan panduan gunung oleh Taman Sabah dan pendaki dari kumpulan yang berbeza terpaksa bergaul, Amazing Borneo akan mengembalikan wang yang munasabah untuk pendaki kami. 

18).Apakah yang sedang Saiz Kumpulan anda?

Saiz Kumpulan Anda merujuk kepada perintah akhir tempahan anda kepada kami, berdasarkan bilangan orang dalam kumpulan anda, bukan saiz kumpulan syarikat kami yang mungkin terdiri daripada pelancong lain untuk lawatan yang sama. Semakin banyak anda membeli, semakin kecil anda bayar. Sekiranya saiz kumpulan anda mengurangkan jumlahnya, kos akan berubah dengan sendirinya.

SOALAN MENGENAI PEMBATALAN & PEMULANGAN WANG: 

1).Adakah saya mendapat pembayaran balik jika saya tidak sampai ke puncak dalam pendakian saya?
Sayangnya tidak ada, tidak ada pembayaran balik di bawah sebarang keadaan termasuk, tetapi tidak terhad kepada, sidang kemuncak penutupan akibat cuaca buruk, yang menolak mendaki oleh renjer Taman-Taman Sabah atau panduan gunung kerana kesihatan dan keselamatan sebab-sebab peribadi atau apa-apa sebab lain yang dapat mempengaruhi keputusan pihak berkuasa untuk tidak membenarkan anda ke puncak. 

2).Adakah saya mendapat pembayaran balik jika saya tidak dapat meneruskan untuk mendaki disebabkan oleh kelewatan penerbangan?
Jika lawatan anda belum bermula, pembayaran balik akan dibuat berdasarkan Dasar Pembatalan kami. Tidak akan ada bayaran balik kurang daripada empat (04) hari dari tarikh pemberitahuan atau selepas lawatan telah bermula atau untuk apa-apa perkhidmatan pelancongan yang tidak digunakan termasuk tetapi tidak terhad makanan & penginapan, membimbing, pendakian itu sendiri atau apa-apa perkhidmatan lain yang tidak digunakan, untuk memindahkan. 

3).Adakah saya mendapat pembayaran balik jika saya tidak dapat meneruskan untuk pendakian atas sebab-sebab peribadi atau kesihatan seperti keracunan makanan?
Jika lawatan anda belum bermula, pembayaran balik akan dibuat berdasarkan Dasar Pembatalan kami. Tidak akan ada bayaran balik kurang daripada empat (04) hari dari tarikh pemberitahuan atau selepas lawatan telah bermula atau untuk apa-apa perkhidmatan pelancongan yang tidak digunakan termasuk tetapi tidak terhad makanan & penginapan, membimbing, pendakian itu sendiri atau apa-apa perkhidmatan lain yang tidak digunakan, untuk memindahkan. 

4).Adakah saya mendapat pembayaran balik jika saya tidak dapat meneruskan untuk mendaki kerana dimasukkan ke hospital?
Jika lawatan anda belum bermula, pembayaran balik akan dibuat berdasarkan Dasar Pembatalan kami. Tidak akan ada bayaran balik kurang daripada empat (04) hari dari tarikh pemberitahuan atau selepas lawatan telah bermula atau untuk apa-apa perkhidmatan pelancongan yang tidak digunakan termasuk tetapi tidak terhad makanan & penginapan, membimbing, pendakian itu sendiri atau apa-apa perkhidmatan lain yang tidak digunakan, untuk memindahkan. 

5).Adakah saya mendapat pembayaran balik jika saya tidak dapat meneruskan untuk mendaki karena hamil?
Jika lawatan anda belum bermula, pembayaran balik akan dibuat berdasarkan Dasar Pembatalan kami. Tidak akan ada bayaran balik kurang daripada empat (04) hari dari tarikh pemberitahuan atau selepas lawatan telah bermula atau untuk apa-apa perkhidmatan pelancongan yang tidak digunakan termasuk tetapi tidak terhad makanan & penginapan, membimbing, pendakian itu sendiri atau apa-apa perkhidmatan lain yang tidak digunakan, untuk memindahkan. 

6).Apakah polisi pembatalan anda?
DASAR PEMBATALAN 
Jika berlaku pembatalan tempahan oleh Pelanggan, suatu notis bertulis harus disediakan. Caj pembatalan berikut hendaklah ditanggung oleh Pelanggan dan teman perjalanan yang seperti berikut: - 

Jumlah hari antara permulaan pelancongan dan penerimaan notis pembatalan: 

30 hari atau lebih (50% daripada kos pelancongan) 
15-29 hari (75% daripada kos pelancongan) 
08-14 hari (85% daripada kos pelancongan) 
04-07 hari (95% daripada kos pelancongan) 
Kurang dari 04 hari atau Tidak Show (100% daripada kos pelancongan) 


Untuk produk-produk pelancongan atau komponen individu yang disediakan oleh pihak ke-3, misalnya Tiket Pesawat, Hotel / Lodge Tempahan, dan lain-lain, bayaran pembatalan di bawah terma dan syarat pihak-pihak ke-3 masing-masing akan berlaku ditambah dengan caj pengendalian minimum RM50 bagi setiap perkhidmatan bagi setiap orang.

SOALAN USIA & KESESUAIAN TAHAP: 

1).Siapakah yang boleh mendaki Gunung Kinabalu? Apa-apa had umur?
Tiada had umur tertentu bagi pendaki Gunung Kinabalu. Selama anda berada di tahap kesihatan yang baik atau anda mempunyai mendapatkan kelulusan daripada doktor anda jika anda berada di mana-mana ubat-ubatan. Langkawi Island telah melayani ribuan pendaki antara 7 tahun hingga 80 tahun. Namun, kami menyarankan anak-anak muda untuk menjadi sekurang-kurangnya 10 tahun kerana langkah-langkah yang banyak dan cerun curam. Begitu juga, pendaki warga tua perlu berada dalam kesihatan dan kecergasan yang baik tingkat untuk cuba mendaki. 

2).Adakah terdapat apa-apa sekatan kesihatan untuk pendaki?

Walaupun tidak ada pemeriksaan kesihatan fizikal yang dilakukan semasa pendaftaran di Taman Kinabalu, adalah disyorkan bahawa semua pendaki harus mempunyai diri mereka diperiksa secara perubatan sebelum mencuba mana-mana pendakian gunung. Jika anda hamil atau mempunyai sejarah yang mengalami penyakit berikut, ia amat disyorkan bahawa anda perlu menahan diri dari memanjat: Hipertensi, Diabetes, Palpitasi, Arthritis, Penyakit Jantung, Anemia yang teruk, Ulser peptik, Sawan epilepsi, Obesiti (Kegemukan) , Asma kronik, Kram otot, Hepatitis (Penyakit kuning); atau mana-mana penyakit lain yang dapat menghambat pendaki. Anda tahu badan anda terbaik! 

3).Adakah saya memerlukan apa-apa kemahiran atau peralatan khas untuk pendakian?

No. Walaupun Gunung Kinabalu adalah destinasi pengembaraan, anda tidak perlu sebarang kemahiran mendaki atau peralatan khusus. Mendaki Gunung Kinabalu adalah serupa dengan memanjat penerbangan tanpa henti tangga dan melengkapi diri anda dengan sepasang kasut yang baik berjalan / trekking, jaket hangat kalis air, lampu suluh di kepala & sarung tangan adalah cukup baik. Sesiapa yang cukup cocok dan sihat boleh cuba mendaki dengan penuh yakin. Jangan lupa untuk melakukan latihan-latihan kerana ini akan memberikan anda kelebihan tambahan dalam usaha mendaki yang berjaya. Sila rujuk "Tips" kami & "Perkara yang Membawa" di bawah seksyen Gunung Kinabalu kami seperti yang disenaraikan dalam www.Amazing-Borneo.com 

4).Bagaimana sihat secara fizikal saya harus untuk melakukan pendakian?

Pendakian gunung mengambil masa sekurang-kurangnya dua hari, hari yang pertama adalah agak mudah - 6 km dari langkah-langkah seperti mengesan sehingga 11'000 meter di atas permukaan laut, hari kedua menjadi sedikit teknikal - mendaki ke puncak dengan tali pada sudut kira-kira 15 - 20 darjah kecondongan. Jika anda mampu untuk naik penerbangan 12 tangga tingkat atas dan ke bawah beberapa kali dalam satu hari dengan tidak banyak kesulitan, yang menunjukkan anda sudah bersedia! 

5).Bagaimana buruk adalah efek dari ketinggian yang tinggi?

Penyakit ketinggian atau Gunung Sindrom Akut (AMS) memberi kesan kepada setiap individu yang berbeza dan tidak kira tahap kecergasan. Kebanyakan pendaki akan mengalami kepala atau sakit kepala yang ringan, manakala peratusan kecil pendaki akan mengalami mual atau muntah-muntah. Gejala-gejala AMS berbeza-beza untuk orang yang berbeza tetapi termasuk pening, keletihan, kekeliruan, kesulitan berjalan, suara ketuk-ketuk nafas dan berasa sangat sakit. Jika anda mengalami mana-mana gejala-gejala ini, elakkan melakukan senaman fizikal dan pernafasan terlalu lambat dan terlalu dangkal. Yang paling penting adalah untuk menjaga diri anda terhidrasi dengan meminum banyak air. Kembali ke ketinggian yang lebih rendah jika anda menderita teruk dan gejala tidak reda. Dapatkan bantuan perubatan dari panduan anda dan dia akan memberitahu anda di mana untuk bergerak dari sini. 

6).Bagaimana saya mencegah penyakit ketinggian atau Gunung Sindrom Akut (AMS)?

Menjaga 3 peraturan keemasan dalam pikiran. 1) Minum banyak untuk tetap terhidrasi 2) menyesuaikan diri dengan ketinggian secara beransur-ansur dan ia adalah dinasihatkan untuk menghabiskan malam di kawasan tanah tinggi sebelum naik Gunung Kinabalu 3) Elakkan pendakian pesat dengan trekking pada kadar yang normal dan berehat di tempat-tempat perlindungan (pondok) di sepanjang cara jika diperlukan. Adalah lebih baik untuk berehat lebih lama untuk penyesuaian di Layang Layang pondok (2702M dpl). 

Anda mungkin ingin mengambil tablet penyakit ketinggian, Asetazolamide (Diamox) sebagai profilaksis yang. Dadah ini mempunyai kesan meningkatkan kadar penyesuaian; meningkatkan pernafasan berkala; dan membantu pendaki untuk pulih dari AMS lebih cepat. Sila ambil perhatian bahawa Diamox adalah ubat preskripsi dan doktor perlu didengar mengenai dos yang tepat. 


Selain itu, anda mungkin ingin membeli sebuah portable bar oksigen inhaler (MYR 35-45) di Taman Kinabalu kedai-kedai, dari pemandu gunung atau di Laban Rata Resthouse anda perlu bimbang tentang yang mengalami AMS. Penyebab utama penyakit ini adalah kekurangan oksigen; menghirup oksigen dengan bantuan alat sedut yang akan melambatkan permulaan mereka dan boleh memberikan sedikit kelegaan sementara gejala. Hal ini sangat berguna kepada semua pendaki tanpa mengira tahap kecergasan anda. Hanya mendekati pasukan kami untuk maklumat lanjut atau pembelian. 


SOALAN PADA CUACA BURUK & KEMALANGAN: 

1).Adakah saya masih boleh mendaki Gunung Kinabalu semasa cuaca buruk?
Ya, sekurang-kurangnya ke Laban Rata. Sebagian besar dari kenaikan sampai ke Laban Rata berada di landasan yang betul dengan langkah-langkah. Oleh itu, ini tidak seharusnya terjejas teruk pada hari hujan; lebih-lebih lagi terdapat beberapa pusat-pusat perlindungan di sepanjang trek 6 km. Kebimbangan jatuh pada Rendah awal Puncak pendakian puncak seperti pada kesempatan ketika hujan teruk dengan angin yang kuat, mendaki ke puncak akan terhenti atau mungkin dibatalkan bergantung kepada bagaimana ekstrim cuaca buruk itu. Kebanyakan masa jika cuaca tidak baik dan sidang kemuncak itu tidak secara rasmi mengumumkan ditutup oleh Lembaga Taman Sabah, pendaki masih boleh terus naik jika mereka menandatangani borang tanggung rugi di tempat kejadian seperti yang diminta oleh Park Rangers. Keputusan akhir masih terletak pada pejabat Taman Sabah yang sepatutnya membuat keputusan untuk menutup sidang kemuncak atas sebab-sebab keselamatan. Bagaimanapun berdasarkan statistik purata, jumlah penutupan mendaki puncak yang berlaku kira-kira 10 - 15 kali setahun. 

2).Adakah saya mendapat pembayaran balik jika puncak atau aktiviti ferrata ditutup kerana cuaca buruk yang melampau? 

Tiada bayaran balik hendaklah dibuat dalam hal ini dan Langkawi Island tidak mengambil keuntungan dari itu baik. Hal ini disebabkan oleh bencana alam dan juga untuk tujuan keselamatan pendaki. Secara umum, anda masih boleh naik ke Laban Rata dan bermalam dengan termasuk makanan. Namun, dalam kes yang sangat jarang berlaku di mana anda tidak dibenarkan untuk memulakan perjalanan anda dari Timpohon / Mesilau ke Laban Rata kerana keadaan yang tidak dijangka seperti penutupan jalan, bayaran balik penuh akan dibuat kepada anda oleh Langkawi Island Tours. 

3).Jika saya cedera / sakit semasa mendaki saya, apa yang perlu saya lakukan?

Sila maklumkan pemandu gunung anda dengan segera. Dia akan mengakses keadaan anda dan membuat keputusan yang tepat jika anda harus terus trekking atau dihantar kembali ke Kinabalu Park HQ. Pasukan penyelamat kecemasan akan diberitahu dan mereka akan membawa buruk sakit / cedera ke bawah secara percuma. Untuk luka ringan atau sebab-sebab lain, anda boleh dikenakan bayaran RM300 / KM untuk pasukan porter untuk usung / membawa anda ke bawah atau ke atas gunung. Tidak semua kes-kes tersebut boleh dituntut di bawah Taman Sabah pendaki insurans peribadi. Anda dinasihatkan untuk membeli insurans perjalanan anda sendiri secara terpisah untuk liputan yang lebih baik. 

4).Saya perhatikan ada helipad di Gunung Kinabalu boleh kita menyewa perkhidmatan helikopter?

Dalam kenyataannya, kawasan Gunung Kinabalu adalah zon larangan terbang. Malah dalam banyak kes-kes kecemasan yang melibatkan nyawa situasi yang mengancam, perkhidmatan helikopter tidak dapat bergerak. Jarak penglihatan di kawasan ini boleh menimbulkan risiko yang berpotensi untuk hidup pilot & penumpang sebagaimana iklim yang berubah setiap masa tanpa amaran. Jarak penglihatan boleh menjadi hampir sifar dan helikopter boleh memukul pokok. Walau bagaimanapun, pada bulan Jun 2010, Amazing Borneo Tours berhasil menyelamatkan nyawa kanak-kanak itu menggunakan perkhidmatan helikopter selepas jatuh buruk dekat puncak Puncak Low - Satu kes yang sangat luar biasa. Semua terima kasih kepada pihak Taman Sabah, Sabah Air & Pusat Perubatan Sabah di atas sokongan mereka kepada komited Amazing Borneo Team. 

5).Apa yang tidak mencakup pendaki insurans kemalangan diri Park di Sabah?

Peruntukan Insurans Kemalangan Diri Sabah Taman pendaki dengan PIB: - 
Kematian / Hilang Upaya RM50,000 
Perbelanjaan Perubatan Kemalangan Per RM5,000 
Perbelanjaan Penghantaran Pulang RM2,000 
Nota: Oleh kerana nilai tuntutan lalai adalah terhad dan mungkin mengambil masa sehingga 2 bulan untuk diproses. Adalah lebih baik untuk pendaki untuk membeli insurans perjalanan berasingan di negara anda sendiri untuk perlindungan yang lebih baik. 

SOALAN MENGENAI CLIMB PENYEDIAAN: 

1).Apakah persediaan atau latihan yang kita perlukan untuk mendaki Gunung Kinabalu?
Satu rutin berjalan ke atas bukit / tangga sekurang-kurangnya 2-4 minggu sebelum pendakian sebenar harus memadai sebagai persediaan latihan asas untuk mendaki gunung ini. 

2).Apa yang perlu saya bawa?

Rujuk kepada "Perkara yang Membawa" untuk senarai semak apa yang anda biasanya akan membawa untuk mendaki gunung. Ini adalah senarai pembungkusan standard dan anda boleh membuat perubahan mengikut keperluan anda sendiri dan pilihan. Walau bagaimanapun, kami mengesyorkan bahawa berat ransel anda untuk menjadi antara 6-8kg atau kurang. 

3).Adakah trekking kasut dan kepala obor wajib?

Kasut adalah wajib untuk mendaki dari Laban Rata ke puncak. Sandal, sandal dan berkaki ayam TIDAK dibenarkan dan anda akan ditolak pendakian ke puncak oleh renjer Taman-Taman Sabah atau panduan gunung anda jika anda tidak memakai kasut. Bagi obor kepala, kami sangat menyarankan anda untuk memiliki satu untuk keselamatan anda sendiri. Terdapat peluang yang tinggi bahawa anda akan ditolak pendakian dari Laban Rata ke puncak tanpa obor kepala. 

4).Di mana saya boleh menyimpan barang-barang tambahan saya / beg kerana saya tidak mahu membawa mereka untuk mendaki?

Di Ibu Pejabat Taman Kinabalu, terdapat perkhidmatan simpanan bagasi yang dikenakan pada harga RM10 setiap satu. Mereka akan memberikan tag tuntutan bagasi dan anda akan perlu untuk menjaga untuk tuntutan selepas pendakian anda .. 

5).Adakah penginapan di Laban Rata pondok aneka dipanaskan atau termasuk beg tidur? 

Tiada lagi dipanaskan kemudahan di Laban Rata pondok aneka, kecuali bilik peribadi 1, 2 & 3 (pakej pendakian ABK-MK02VIP) akibat kerosakan kabel kuasa pada tahun 2009. Bagaimanapun, suhu di dalam pondok (Kira-kira 12-15 darjah Celsius ) masih cukup nyaman untuk tinggal sebagai cadar dan selimut disediakan. Beg tidur tidak diperlukan walaupun mereka hanya diberikan di Pendant Hut untuk pendaki ferrata. 

6).Adakah terdapat mana-mana pemanas air untuk mandi di Laban Rata pondok pelbagai?

Pemanas air untuk mandi hanya tersedia di Laban Rata Resthouse bilik peribadi 1, 2 & 3 (pakej pendakian ABK-MK02VIP) dan di Pendant Hut (semua pakej pendakian ferrata). Tapi bersiaplah untuk menghadapi beberapa kegagalan elektrik di kali. 

7).Apakah suhu seperti?

Suhu di dalam Laban Rata / Loket Huts adalah kira-kira 12-15 darjah Celsius dan pada Sidang Kemuncak Puncak Low lebih kurang -3 hingga 5 Ijazah Celsius. Adalah lebih baik untuk mempunyai sekurang-kurangnya 4 lapisan pakaian termasuk jaket untuk mendaki puncak. 

8).Apakah kos untuk menyewa porter?

Bayaran Porter (PILIHAN) 

Dari pintu Timpohon ke Laban Rata @ RM10 / Kg 

Dari pintu Timpohon ke Sayat-Sayat @ RM11 / Kg 
Dari pintu Timpohon ke Summit @ RM12 / Kg 

Dari pintu Mesilau ke Laban Rata @ RM12 / Kg 

Dari pintu Mesilau ke Sayat-Sayat @ RM13 / Kg 
Dari pintu Mesilau ke Summit @ RM14 / Kg 

* Komitmen berat minimum adalah 10kg. Berat badan kurang dari 10kg masih akan dikenakan pada min a. Kadar 10 kg. 

** Harga yang dinyatakan adalah untuk tujuan rujukan sahaja. Sila sahkan dengan porter pada hari mereka perkhidmatan. 
*** Semua pembayaran dibuat secara terus kepada porter secara tunai. 

9).Akan kuli berjalan bersama-sama dengan saya?

No. Porters, tidak seperti panduan gunung, akan membawa barang-barang anda dan berjalan tanpa henti ke Laban Rata dan menunggu ketibaan anda. Oleh itu, jangan meminta mereka untuk membawa barang-barang yang dianggap berguna untuk anda semasa mendaki anda. Tip adalah untuk pek 2 beg yang berasingan; satu adalah untuk porter untuk membawa terus ke Laban Rata, beg peribadi yang lain yang mengandungi keperluan anda (misalnya air, pek makan tengah hari, bar tenaga) akan dilakukan oleh anda sepanjang pendakian. 

10).Berapa banyak air yang perlu saya bawa?

Kebanyakan pendaki sebenarnya memerlukan lebih kurang 1.5L-2L dari Timpohon ke Laban Rata. Ia mungkin kurang daripada apa yang anda fikir anda perlukan. Ini mungkin akibat dari kelembapan dan mandi melewati perjalanan. Bagaimanapun, air minum 500ml akan diberikan dalam makan tengah hari yang dibungkus anda. Sebuah botol air yang boleh diisi semula adalah berguna kerana anda boleh mengisi semula bekalan yang tidak terhad air minuman di Laban Rata Resthous / Loket pondok. 

11).Bolehkah saya mengisi air di penampungan / pondok sepanjang jalan?

Ya. Air yang disimpan di dalam tangki air mata air alami. Namun, air yang tidak dirawat mungkin tidak sesuai untuk perut yang lemah. Anda boleh mempertimbangkan membawa tablet penulenan air sendiri atau hanya berpegang kepada air botol anda. 

12).Apa yang boleh saya harapkan di makan tengah hari yang dibungkus? 

Makan siang dikemas mungkin berbeza dari semasa ke semasa tetapi biasanya, ia termasuk - sandwich, ayam goreng (pakej ferrata sahaja), makanan ringan tempatan, telur rebus, buah-buahan dan sebotol air mineral 500ml. 

13).Bolehkah saya mempunyai menu sayur-sayuran?

Menu vegetarian standard kami sebagian besar didasarkan pada vegetarian ovo lacto-. Hal ini dapat dengan mudah ditampung di kebanyakan kawasan, pilihan biasanya meninggalkan daging daripada menambahkan andalan vegetarian seperti tauhu, kacang, atau kacang. Vegetarianisme adalah konsep negara kita masih belajar untuk memahami. Sila ambil perhatian bahawa malangnya, Amazing Borneo tidak dapat menjamin bahawa keperluan khas sentiasa boleh bertemu untuk lain-lain jenis vegetarian. Dalam pakej pelancongan di mana makanan dihidangkan bufet / set gaya menu, kami mencadangkan anda meninggalkan daging atau perkara-perkara lain yang anda tidak makan. 

MENGAPA SAYA PERLU CLIMB DENGAN TOURS BORNEO AMAZING? 


Kami Adakah Tanah Tour Operator Berlesen di Malaysia & Berlesen Ejen Pelancongan di Singapura 

Kami didukung oleh MATTA, SABAH LEMBAGA PELANCONGAN & SINGAPURA TOURISM BOARD 
Kami ISO 9001 untuk Sistem Pengurusan Kualiti - ini Jaminan yang Pemesanan dan Climb ANDA ditangani dengan betul Prosedur Piawaian Tertinggi. 
Kami menggunakan Permit Climb Undang-undang & berlesen oleh Lembaga Taman-Taman Sabah. 
Kami Gunung Kinabalu Gunung Rakyat. 
Kami Menangani Ribuan Pendaki dari seluruh dunia setiap tahun. 
Kami Ada Beberapa Keberangkatan harian Ke & Fro antara Taman Kinabalu dan Kota Kinabalu City Centre. 
Kami Ada Ibu Pejabat kami di Kota Kinabalu City Centre, Kontingensi Pangkalan Dalam Taman Kinabalu dan di kaki Gunung Kinabalu, dan Pejabat Jualan kami di Singapura. 
Kami Have A Rangkaian yang kukuh dengan penduduk setempat, pengusaha hotel, & Pembekal di Borneo. 
Keselamatan Anda Selalu Keutamaan tertinggi kami. 
Kami Mampu Menangani Krisis & Kecemasan Cekap 
Kami Mendedikasikan Panduan Gunung untuk Kumpulan Anda Sahaja - Tiada Co-Perkongsian Dengan Pendaki lain Jadi Anda Boleh Trek Pada Pace Anda Sendiri. 
Panduan Mountain kami secara hati-hati dan First-Aid terlatih. 
Kami Menyediakan Kenderaan Bersih dan Terpercaya untuk Anda untuk Perjalanan Yang Selesa. 
Kadar Pakej Climb kami Adakah Paling Berdaya Saing Dengan Kualiti Perkhidmatan Standard Tinggi 
Tiada Kos Tersembunyi atau tambahan dalam harga kami. 
Kami Menyediakan Terbaru Terbaru Daripada Kondisi Cuaca Gunung Kinabalu dengan tepat. 
Kami Komited untuk Pelancongan Bertanggungjawab. 
Kami Menyediakan Perkhidmatan Personalized & Dedicated - perjalanan mendaki Gunung Kinabalu anda boleh menjadi yang dibuat khusus untuk memasukkan Tours & Penginapan lain di Seluruh Sabah. 

Marilah Sertai Kami & Mula Pengembaraan Gunung Kinabalu anda dengan kami hari ini!

SOALAN MENGENAI Via Ferrata CLIMB: 

Apakah Via Ferrata yang sama seperti mendaki gunung? 
No. Via Ferrata tidak sama seperti panjat tebing. Walaupun mereka berdua berlaku dalam kawasan yang sama dan persekitaran yang sama, via ferrata mendaki adalah lebih mudah daripada mendaki gunung dan tidak memerlukan anda untuk mempunyai pengalaman sebelumnya. 

Siapa yang boleh memanjat Via Ferrata? 

Hampir semua orang. Pendaki dan bukan pendaki berusia antara 10 dan 70 tahun yang layak dan sihat, tidak takut ketinggian, dan ingin mengalami gunung dengan cara yang baru. Oh dan dengan cara itu, anda juga perlu menjadi sekurang-kurangnya 1.3 juta tinggi 

Adakah saya memerlukan sebarang pengalaman mendaki? 

Sama sekali tidak! Jika anda boleh mendaki tangga, anda boleh mendaki Gunung Kinabalu Via Ferrata. 

Walk The Torq atau aktiviti Peak Circuit Via Ferrata Low adalah lebih sesuai untuk saya? 

Walk The Torq akan menjadi pilihan terbaik untuk pemula. Jika anda ingin mengambil bahagian di dunia yang paling tinggi Via Ferrata yang merupakan pemegang Rekod Dunia Guinness, Peak Circuit Low pasti akan menjadi pilihan. 
Anda boleh merujuk maklumat lanjut di www.Amazing-Borneo.com 

Bolehkah saya terlepas taklimat pra-aktiviti yang dijalankan pada hari aku tiba? 

Semua pendaki Via Ferrata diminta untuk menghadiri taklimat pra-aktiviti suai kenal dan sesi wajib. Sesi bermula 3:00-16:00. Ketibaan lewat tidak akan dipertimbangkan layak untuk mengambil bahagian dalam aktiviti tersebut pada keesokan harinya. Ini adalah untuk keselamatan anda sendiri, baik itu jika anda seorang pendaki kali pertama atau pendaki gunung yang berpengalaman. 

Adakah saya mendapat pembayaran balik jika saya terlepas atau melewatkan aktiviti Ferrata ini? 

Tidak, tidak akan ada apa-apa bayaran balik / pampasan diberikan jika anda terlepas atau melewatkan aktiviti Ferrata yang disebabkan oleh pelbagai sebab seperti peribadi, kesihatan, cuaca buruk, sidang kemuncak penutupan & dll Amazing Borneo tidak dan tidak pernah melakukan keuntungan dari situasi seperti itu. 

Timpohon atau Mesilau trail untuk Via Ferrata pakej mendaki? 

Timpohon jejak adalah pilihan yang terbaik. Kami sangat tidak menyarankan tetamu untuk naik melalui Mesilau trail jika mereka membuat tempahan di melalui jadual perjalanan ferrata. Ini kerana laluan yang lebih panjang, dan tetamu boleh mempunyai peluang yang lebih tinggi daripada hilang masa taklimat wajib. Sila ambil perhatian bahawa bayaran ganti tidak akan diberikan, jika tamu terlepas kali terputus selama taklimat keselamatan & tidak mampu untuk meneruskan dengan Via Ferrata 

Apakah ada seseorang untuk membimbing saya? 

Ya! Anda dan kumpulan anda akan diberi jurulatih Via Ferrata. Para pelatih yang ada untuk memberikan taklimat keselamatan penuh dan latihan tentang bagaimana untuk menggunakan alat-alat keselamatan. Mereka juga ada untuk mendaki dengan anda, memberikan tips tentang cara untuk berunding halangan-halangan yang lebih sukar, dan juga menyerlahkan beberapa pemandangan yang menakjubkan di sepanjang jalan. 

Bolehkah saya menaiki Via Ferrata tanpa pelatih? 

Tidak Karena peraturan Taman Sabah, pendaki Via Ferrata adalah untuk disertai oleh jurulatih Via Ferrata pada setiap masa. 

Apakah jurulatih Via Ferrata hanya untuk saya / kumpulan saya? 

Bergantung kepada saiz kumpulan anda, anda akan perlu bersedia untuk menyertai lain pendaki Via Ferrata. 

Apakah bilangan maksimum orang yang akan mendaki Via Ferrata dengan saya? 

Akan ada maksimum 6 pendaki untuk Peak Circuit Low dan 10 untuk Walk Torq. 

Pukul berapa saya memulakan aktiviti Via Ferrata saya? 

Masa permulaan adalah antara 05:30-07:30 

Di mana saya bertemu saya jurulatih Via Ferrata untuk aktiviti-aktiviti? 

Pada hari ketibaan anda, para pelatih akan menemui anda di Pendant Hut di mana anda akan menjalani taklimat dan pengenalan wajib sesi awal 3:00-16:00. Di sana, anda akan diberitahu titik pertemuan dan mesyuarat waktu yang tepat untuk aktiviti-aktiviti yang anda telah mendaftar untuk dan sesi praktikal dengan penuh Via Ferrata peralatan keselamatan yang akan disediakan. 

Apakah yang pakej aktiviti Via Ferrata termasuk? 

- Sewa percuma dari semua peranti keselamatan: abah, tali pendek dan topi keledar 
- Via Ferratafamiliarisation untuk semua peserta 
- Khidmat jurulatih Via Ferrata Membimbing 
Apakah aktiviti-aktiviti yang selamat? 
Ya! Via Ferrata aktiviti dijalankan di bawah persekitaran yang selamat dan dikawal. Dengan sistem yang betul dari laluan, peranti dan jurulatih yang berpengalaman untuk membimbing anda, Via Ferrata mendaki memungkinkan setiap orang untuk mengalami cabaran yang menarik dari sukan ini di bawah syarat-syarat yang paling aman. Pemeriksaan keselamatan biasa dan penyelenggaraan juga dilakukan pada peralatan Via Ferrata. Jadi semua yang anda perlu lakukan adalah fokus pada menikmati diri sendiri. 

Bolehkah saya membawa kamera saya sendiri? 

Ya sudah tentu! Tetapi jangan lupa untuk memastikan kamera anda di dalam beg anda menjalankan risiko jatuh ke dan mencederakan sesama pendaki di bawah. Jurulatih anda akan menasihati anda tentang kawasan di mana ia selamat dan sesuai untuk anda untuk membawa keluar kamera anda untuk mengambil foto. Kami juga mencadangkan bahawa kamera anda ditetapkan untuk sling atau tali keselamatan pada setiap masa. 

Di manakah tempat tinggal bagi pendaki Via Ferrata? 

Semua pendaki Via Ferrata akan tinggal di daerah Pendant Hut @ Laban Rata yang diurus dengan baik. Ia akan menjadi dalam gaya asrama dengan beg tidur individu disediakan. 

Di mana kita memiliki makanan kami? 

Anda akan mempunyai sarapan kontinental anda & makan malam di Pendant Hut. Hari 1 bufet makan malam di Laban Rata Resthouse. Hari 2 makan tengah hari akan disediakan di turun tiba di Taman Kinabalu. 

Saya ingin mendaki Gunung Kinabalu Via Ferrata. Bagaimana saya boleh menempah aktiviti ini? 

Untuk memastikan anda mendapat ruang yang dijamin, kami menggalakkan tempahan maju. Anda boleh membuat tempahan untuk aktiviti Via Ferrata dengan menghantar suatu siasatan untuk info@amazingborneo.com. Kami akan berusaha untuk menjawab pertanyaan anda dalam masa 24 jam di mana mungkin. 

Apa yang perlu saya bawa? 


Mountain Torq akan menyediakan semua sarana keselamatan teknikal yang diperlukan untuk aktiviti-aktivitinya. Bagi barang-barang peribadi, sila rujuk kepada "Perkara yang Membawa" untuk senarai semak apa yang anda biasanya akan membawa untuk mendaki gunung.

15 comments:

  1. Kalau mau mohon kerja sbagi porter mcm mana tu ambalut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Mr dalton untuk memberikan saya pinjaman bernilai $43000. Saya telah ditipu dalam beberapa percubaan untuk mendapatkan pinjaman oleh firma pinjaman palsu yang berbeza sehingga saya bermaksud dalton. jika anda memerlukan pinjaman tulen segera hari ini mengelakkan daripada ditipu pinjaman berlian melalui emel: diamondloans24@yahoo.com

      Delete
  2. Kami Swasta Wang Antarabangsa Lender ini. Kami menawarkan pinjaman pada kadar yang sangat rendah sebanyak 2%. jika berminat sila hubungi kami melalui E-mel: eleazardiaz536@gmail.com untuk maklumat lanjut.
    Regards, Mr Eleazar

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...

    Kami menyediakan perkhidmatan sewa kereta dan homestay di Kota Kinabalu pada harga paling murah

    1. Viva RM90
    2. Myvi RM120
    3 Saga RM120
    4. Alza RM140
    5. Exora RM150
    6. Avanza RM170
    7. Vios RM180
    8. Urvan RM230

    Homestay RM100.00 semalam

    Hubungi sy Raziman utk pertanyaan lanjut 0129600702
    0129600702 (Whatsapp)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum...

    Kami menyediakan perkhidmatan sewa kereta dan homestay di Kota Kinabalu pada harga paling murah

    1. Viva RM90
    2. Myvi RM120
    3 Saga RM120
    4. Alza RM140
    5. Exora RM150
    6. Avanza RM170
    7. Vios RM180
    8. Urvan RM230

    Homestay RM100.00 semalam

    Hubungi sy Raziman utk pertanyaan lanjut 0129600702
    0129600702 (Whatsapp)

    ReplyDelete
  5. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

    ReplyDelete
  6. Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  7. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada wanita yang kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan. ,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan telah ditipu oleh 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemiutang dalam talian sah dengan kredit dan ia tidak akan menambah kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk meminta saya kawan-kawan untuk mendapatkan nasihat mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah mengenai seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan adalah mudah tanpa tekanan dan semua penyediaan dilakukan melalui pemindahan kredit, kerana ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan . Pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan 900 juta. Saya sangat gembira kerana Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan hati saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup saya adil, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Cik Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651- 243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Nama saya Kabu Layu, anda boleh hubungi saya untuk rujukan lanjut
    melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)
    Terima kasih kepada anda semua.

    ReplyDelete
  8. Nama saya adalah Masitah Binti Ayob seorang warganegara Malaysia yang mendapat bantuan kewangan daripada syarikat pinjaman Puan Rossa Stanley, Setiap hari ada kisah bantuan kewangan kepada orang miskin di seluruh dunia saya membaca cerita ini dan hanya mengambil lulus dengan pemikiran bahawa ia tidak boleh menjadi nyata sehingga saya mempunyai pemeriksaan pada kakak saya Redzuan binti Sarina dan ia seperti mimpi ketika dia mengaitkan saya ke rumah kewangan halus ini bernama syarikat pinjaman rossa stanley yang berpusat di California, Amerika Syarikat. anda boleh menghubungi mereka melalui kenalan di bawah
    panggilan talian bantuan +12133153118
    e-mel di rossastanleyloancompany@gmail.com
    Whats aplikasi +19145295708
    dan saya memohon pinjaman sebanyak Rm 150,000.00 dan sama seperti itu sebelum saya tahu selepas pengesahan dokumen saya pinjaman saya mendapat kelulusan dan dipindahkan ke akaun Citibank saya dan hari ini saya penguji saran bantuan bantuan Puan Rossa Stanley kepada semua orang di sini adalah tidak terjejas dengan menghubungi syarikat pinjaman yang salah, dan bukannya langsung ke rossatanleyloancompany kerana kadar faedahnya adalah yang paling baik di mana saja pada 2% pada tempoh maksimum 10 tahun jadi memanggil atau menulis e-mel dan permintaan kewangan anda akan diberikan jika anda mempunyai sebarang soalan atau fee ragu untuk memanggil atau menulis saya di +60113091951 atau email masitahayobbinti@gmail.com terima kasih dan Tetap selamat

    ReplyDelete
  9. Nama saya adalah Masitah Binti Ayob seorang warganegara Malaysia yang mendapat bantuan kewangan daripada syarikat pinjaman Puan Rossa Stanley, Setiap hari ada kisah bantuan kewangan kepada orang miskin di seluruh dunia saya membaca cerita ini dan hanya mengambil lulus dengan pemikiran bahawa ia tidak boleh menjadi nyata sehingga saya mempunyai pemeriksaan pada kakak saya Redzuan binti Sarina dan ia seperti mimpi ketika dia mengaitkan saya ke rumah kewangan halus ini bernama syarikat pinjaman rossa stanley yang berpusat di California, Amerika Syarikat. anda boleh menghubungi mereka melalui kenalan di bawah
    panggilan talian bantuan +12133153118
    e-mel di rossastanleyloancompany@gmail.com
    Whats aplikasi +19145295708
    dan saya memohon pinjaman sebanyak Rm 150,000.00 dan sama seperti itu sebelum saya tahu selepas pengesahan dokumen saya pinjaman saya mendapat kelulusan dan dipindahkan ke akaun Citibank saya dan hari ini saya penguji saran bantuan bantuan Puan Rossa Stanley kepada semua orang di sini adalah tidak terjejas dengan menghubungi syarikat pinjaman yang salah, dan bukannya langsung ke rossatanleyloancompany kerana kadar faedahnya adalah yang paling baik di mana saja pada 2% pada tempoh maksimum 10 tahun jadi memanggil atau menulis e-mel dan permintaan kewangan anda akan diberikan jika anda mempunyai sebarang soalan atau fee ragu untuk memanggil atau menulis saya di +60113091951 atau email masitahayobbinti@gmail.com terima kasih dan Tetap selamat

    ReplyDelete
  10. Nama saya adalah Masitah Binti Ayob seorang warganegara Malaysia yang mendapat bantuan kewangan daripada syarikat pinjaman Puan Rossa Stanley, Setiap hari ada kisah bantuan kewangan kepada orang miskin di seluruh dunia saya membaca cerita ini dan hanya mengambil lulus dengan pemikiran bahawa ia tidak boleh menjadi nyata sehingga saya mempunyai pemeriksaan pada kakak saya Redzuan binti Sarina dan ia seperti mimpi ketika dia mengaitkan saya ke rumah kewangan halus ini bernama syarikat pinjaman rossa stanley yang berpusat di California, Amerika Syarikat. anda boleh menghubungi mereka melalui kenalan di bawah
    panggilan talian bantuan +12133153118
    e-mel di rossastanleyloancompany@gmail.com
    Whats aplikasi +19145295708
    dan saya memohon pinjaman sebanyak Rm 150,000.00 dan sama seperti itu sebelum saya tahu selepas pengesahan dokumen saya pinjaman saya mendapat kelulusan dan dipindahkan ke akaun Citibank saya dan hari ini saya penguji saran bantuan bantuan Puan Rossa Stanley kepada semua orang di sini adalah tidak terjejas dengan menghubungi syarikat pinjaman yang salah, dan bukannya langsung ke rossatanleyloancompany kerana kadar faedahnya adalah yang paling baik di mana saja pada 2% pada tempoh maksimum 10 tahun jadi memanggil atau menulis e-mel dan permintaan kewangan anda akan diberikan jika anda mempunyai sebarang soalan atau fee ragu untuk memanggil atau menulis saya di +60113091951 atau email masitahayobbinti@gmail.com terima kasih dan Tetap selamat

    ReplyDelete
  11. Nama saya adalah Masitah Binti Ayob seorang warganegara Malaysia yang mendapat bantuan kewangan daripada syarikat pinjaman Puan Rossa Stanley, Setiap hari ada kisah bantuan kewangan kepada orang miskin di seluruh dunia saya membaca cerita ini dan hanya mengambil lulus dengan pemikiran bahawa ia tidak boleh menjadi nyata sehingga saya mempunyai pemeriksaan pada kakak saya Redzuan binti Sarina dan ia seperti mimpi ketika dia mengaitkan saya ke rumah kewangan halus ini bernama syarikat pinjaman rossa stanley yang berpusat di California, Amerika Syarikat. anda boleh menghubungi mereka melalui kenalan di bawah
    panggilan talian bantuan +12133153118
    e-mel di rossastanleyloancompany@gmail.com
    Whats aplikasi +19145295708
    dan saya memohon pinjaman sebanyak Rm 150,000.00 dan sama seperti itu sebelum saya tahu selepas pengesahan dokumen saya pinjaman saya mendapat kelulusan dan dipindahkan ke akaun Citibank saya dan hari ini saya penguji saran bantuan bantuan Puan Rossa Stanley kepada semua orang di sini adalah tidak terjejas dengan menghubungi syarikat pinjaman yang salah, dan bukannya langsung ke rossatanleyloancompany kerana kadar faedahnya adalah yang paling baik di mana saja pada 2% pada tempoh maksimum 10 tahun jadi memanggil atau menulis e-mel dan permintaan kewangan anda akan diberikan jika anda mempunyai sebarang soalan atau fee ragu untuk memanggil atau menulis saya di +60113091951 atau email masitahayobbinti@gmail.com terima kasih dan Tetap selamat

    ReplyDelete
  12. Nama saya adalah Masitah Binti Ayob seorang warganegara Malaysia yang mendapat bantuan kewangan daripada syarikat pinjaman Puan Rossa Stanley, Setiap hari ada kisah bantuan kewangan kepada orang miskin di seluruh dunia saya membaca cerita ini dan hanya mengambil lulus dengan pemikiran bahawa ia tidak boleh menjadi nyata sehingga saya mempunyai pemeriksaan pada kakak saya Redzuan binti Sarina dan ia seperti mimpi ketika dia mengaitkan saya ke rumah kewangan halus ini bernama syarikat pinjaman rossa stanley yang berpusat di California, Amerika Syarikat. anda boleh menghubungi mereka melalui kenalan di bawah
    panggilan talian bantuan +12133153118
    e-mel di rossastanleyloancompany@gmail.com
    Whats aplikasi +19145295708
    dan saya memohon pinjaman sebanyak Rm 150,000.00 dan sama seperti itu sebelum saya tahu selepas pengesahan dokumen saya pinjaman saya mendapat kelulusan dan dipindahkan ke akaun Citibank saya dan hari ini saya penguji saran bantuan bantuan Puan Rossa Stanley kepada semua orang di sini adalah tidak terjejas dengan menghubungi syarikat pinjaman yang salah, dan bukannya langsung ke rossatanleyloancompany kerana kadar faedahnya adalah yang paling baik di mana saja pada 2% pada tempoh maksimum 10 tahun jadi memanggil atau menulis e-mel dan permintaan kewangan anda akan diberikan jika anda mempunyai sebarang soalan atau fee ragu untuk memanggil atau menulis saya di +60113091951 atau email masitahayobbinti@gmail.com terima kasih dan Tetap selamat

    ReplyDelete
  13. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  14. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka mampu dimiliki dan cepat dilunaskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    EMAIL Syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com.
    Whatsapp Syarikat: +1(304)997-4034
    E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete